Voedingssupplementen voor wielrenners – Legaal je prestaties bevorderen

Voedingssupplementen voor wielrenners, voor profs is het inmiddels niets meer weg te denken, maar voor veel amateurs is het nog nieuw. Toch kunnen de supplementen eraan bijdragen om je lichaam beter te laten presteren. Zowel in rust modus als tijdens de inspanning zelf. In deze blog daarom 7 voedingssupplementen voor wielrenners die het verschil kunnen maken

Gezonde voeding als basis 

Goed om te weten, voordat we verder de diepte in gaan over de verschillende voedingssupplementen voor wielrenners, is hetgeen over de basis van voeding. Je hebt macro- en micronutriënten. De Macro voedingstoffen komen veel in je eten voor en deze bestaan uit drie groepen. Koolhydraten, Eiwitten en vetten. Alle drie zijn in ruime hoeveelheid nodig om gezond te kunnen leven. Deze drie vormen dan ook de basis voor jouw dagelijkse voedingspatroon.

Koolhydraten en vetten zorgen er in de eerste plaats voor dat jouw motor blijft draaien. Het zijn de brandstoffen van jouw lichaam. Afhankelijk van jouw verbranding bepaalt het de mate waarin die deze dient op te eten. Derde nutriënt zijn de eiwitten. Deze komen veel voor in dierlijke producten zoals vlees, vis en zuivel. Eiwitten dragen bij aan het herstel voor jouw lichaam. Erg belangrijk dus om hier voldoende van binnen te krijgen. Afhankelijk hoe fanatiek je sport is tussen de 1,4 en 2 gram per kilogram lichaamsgewicht aanbevolen.

Naast de macronutriënten bestaan er dus ook de micronutriënten. Vitamines, mineralen en spoorelementen vallen onder deze categorie. Deze zijn onlosmakelijk verbonden aan de macronutriënten. Het zorgt er namelijk voor dat het lichaam op veel vlakken beter gaat presteren. Omdat het haast onmogelijk is om alle micronutriënten uit je dagelijkse voeding te halen zijn er supplementen ontwikkeld. Deze dienen dus als aanvulling op hetgeen dat je te kort komt.

In deze blog lees je alles over wielervoeding om je optimale prestaties te bereiken 

Voedingssupplementen voor wielrenners

Voedingssupplementen voor wielrenners - macro- en micronutrienten

Nu vraagt iedere leefstijl om een andere invulling van de macro- en micronutriënten. Over het algemeen zullen fanatieke sporters meer nodig hebben van bepaalde onderdelen. Alleen al je dagelijkse portie calorieën welke toeneemt door fanatiek sporten. Belangrijk is dus ook de micronutriënten goed op peil te houden.

Wielrennen is een duursport. Hiermee vraagt het lichaam extra naar supplementen welke bijdragen aan het inhoudings- en herstelvermogen. Maar ook de het onderhouden van je algemene gezondheid is belangrijk. Gedurende het herstel van een inspanning ben je namelijk vatbaarder voor virussen van buitenaf. Als derde heb je nog de supplementen welke een positieve bijdrage leveren aan de prestatie zelf. Onderstaand staan de drie verschillende categorieën beschreven met de bijbehorende supplementen.

Voedingssupplementen voor algemene gezondheid

Uiteraard is je algemene gezondheid het allerbelangrijkste dat er bestaat. Je op dagelijkse basis fit en goed in je vel voelen is van onschatbare waarde.  Omdat je vaak niet alle vitamines uit je voeding kunt halen, bestaan er aanvullende voedingssupplementen. Dit zijn dus niet enkel voedingssupplementen voor wielrenners maar ook voor de rest van de familie.

Omega 3

Meervoudig onverzadigde vetzuren. Dat zijn de Omega-3 vetzuren die je tot je neemt bij dit supplement. Deze gezonde vetzuren beschermen je tegen hart- en vaatziekten. Vis is een van de voedingswaarden waar Omega-3 in voorkomt. Maar op dagelijkse basis vis eten doen weinig mensen. En daarbij is de vis niet zo volledig als dat de Omega-3 supplementen zijn.

Multivitamine

Speciaal afgestemd op de behoeftes van sporters is deze multivitamine door virtuoos samengesteld. Vitamines B, foliumzuur, vitamine B12 en vitamine C zijn onder andere onderdeel van deze multivitamine. Zo heeft de B12 een gunstige werking bij de aanmaak van rode bloedlichaampjes en helpt foliumzuur tegen vermoeidheid. Ofwel allemaal positieve bijwerkingen zowel op dagelijks als sportief vlak.

Vitamine D3

Zeker in de wintermaanden, wanneer de zon weinig schijnt is de vitamine D erg belangrijk om in te nemen. Deze vitamine D3 is daarvan de meest effectieve vorm van vitamine D. Het helpt bij de werking van je spieren, draagt bij aan een goede weerstand en ondersteunt de botten.

Supplementen voor prestatie

Uiteraard bestaan er ook supplementen welke een bijdrage leveren aan de prestatie op de fiets. En ja, dit zijn legale supplementen 😉

Beta Alanine

Zelf heb ik in het verleden al gebruik gemaakt van de Beta Alanine. Het is dan ook iets dat door veel (top) sporters gebruikt wordt. Met de Beta Alanine bouw je gedurende een periode een spiegel op van dit aminozuur. Hiermee werk je toe naar een specifieke periode waarin je extra fit wilt zijn. Zeker voor de explosieve renners kan Beta Alanine net dat kleine beetje verschil maken. Wat betreft mijn ervaring, meetbare resultaten had ik niet, maar voor mijn gevoel werkte het. Alhoewel dat ook een placebo-effect kan zijn geweest.

Natrium Bicarbonaat (voor korte inspanningen)

Bicarbonaat is een lichaamseigen stof. Het lichaam zelf maakt deze stof aan welke goed van pas komt gedurende kortdurende intensieve inspanningen. Om te zorgen dat de voorraad voldoende op peil is voor jouw inspanning kun je deze supplementen innemen. Dit doe je vaak zo’n 3 á 2 uur voor de inspanning.

Cafeïne

Bekend vanuit koffie, maar cafeïne is ook een geschikt voedingssupplement voor wielrenners. Het zorgt ervoor dat je voor de inspanning extra op scherp komt te staan en dus alerter bent. Daarnaast heeft cafeïne ook een positieve invloed op je vetverbranding. Twee mooie voordelen dus. Wees wel voorzichtig met de doseringen die je neemt. Blijf het daarnaast ook vooral echt zien als een extra en maak er geen gewoonte van cafeïne te gebruiken voor trainingen/ wedstrijden.

Supplementen voor herstel

Minstens zo belangrijk als het bevorderen van je prestatie is het herstel. Bij een goed herstel kun je tenslotte weer sneller de training hervatten en dus verbeteren. En natuurlijk bestaan er ook voedingssupplementen voor wielrenners die hun herstel willen bevorderen. Onderstaand volgen drie voorbeelden van supplementen welke wielrenners kunnen helpen bij een goed herstel.

 Eiwitpoeder

Een van de meeste bekende voedingssupplementen voor wielrenners zijn de verschillende eiwitpoeders die beschikbaar zijn. Eiwitten zijn essentieel in het herstel. Zeker in combinatie met koolhydraten, wat soms nog weleens wordt vergeten, ben je jouw inspanning zo weer te boven.

Magnesium

Heb jij wel eens last van krampen? Dan kan magnesium hier zomaar het supplement voor zijn dat jou daarvan af gaat helpen. Magnesium helpt het herstel van spieren en zenuwen en dus bij vermoeidheid. Ook voor niet (top)sporters is dit een supplement dat heel goed in een dagelijks patroon zou thuishoren.

BCAA

In het verleden heb ik al mijn voeding-supplementen voor het wielrennen bij Virtuoos gehaald. Zo ook deze BCAA instant gold. Deze bevat de essentiële aminozuren welke het lichaam niet uit de voeding kan halen. Omdat 1/3e van ons lichaam uit dat deel aminozuren bestaat kan dit een heel goed supplement voor je zijn. Zeker wanneer je de spieren zwaarder hebt belast (bij training) en deze dus herstel nodig hebben.

Voedingssupplementen voor wielrenners: Conclusie

Pfoeh, dat zijn nogal een aantal supplementen. Mogelijk is dat je eerste reactie na het lezen van deze tekst. En ja, het zijn er ook behoorlijk wat. Ieder op zichzelf heeft dan ook op een specifiek onderdeel positieve bijwerkingen.

Mijn advies is vooral om het gebruik van voedingssupplementen rustig aan in te voeren. Zo kun je zelf op je gemak eens testen wat voor wel werkt en wat niet. Of wellicht heb je nu al een idee waar jouw tekorten liggen en dus de meeste winst te behalen valt. Ik hoop dat je in ieder geval weer wat hebt opgestoken uit deze blog. Mocht je vragen hebben, laat het mij vooral weten. En wie weet tot ziens, bij weer een nieuwe blog.

Deel deze post met jouw vrienden

Recente projecten

Meest recente berichten

Contact Info

Medemblik

Phone: +31 227 234 000

Categorieën